خدمات شرکت

  • mashhadi
  • 13 آذر 1399
  • بدون دیدگاه

 

بازارشناسی

 

در تعریفی بازارشناسی اجرای تحقیقات بازار جهت شناسایی و اطلاع از قاعده ، روش و سیستم بازار و قوانین ، اصول و روش صادرات پیش از اجرا و اعمال هر نوع مجموعه فعالیت های صادراتی است.
بازارشناسی یکی از ابعاد مهم و اصلی بازاریابی و مبنای دیگر مراحل بازاریابی و شرط موفقیت مدیریت بازاریابی می باشد که با آن که در همه ی جهان این مبانی و قواعد با یکدیگر همسان هستند ولی در سبک و محیط و وضعیت زندگی اشخاص تمایزهایی یافت می شود که سبب تغییر و تحول در انواع روش های بازارشناسی و بازاریابی در کشورها و جوامع گوناگون خواهد شد.
در حقیقت یکی از بدون ریسک ترین و عالی ترین راهکارها و استراتژی ها جهت ارزیابی صحیح گروه های اصلی مشتریان ، دست یافتن به حداکثر میزان فروش و همه ی چشم اندازها و مقاصد ، بررسی و تحلیل و مطالعه در بازار تقاضا یا همان بازارشناسی می باشد.
اصلی ترین مواردی که بایستی در بازارشناسی مورد توجه قرار گیرند عبارتنداز:
اولین موضوع بازارشناسی ) شناخت شرکت خود:
نخستین قدم در بازارشناسی این است که شرکت سازنده کالاها و ارائه دهنده خدمات به طور دقیق ، کامل و صحیح مورد ارزیابی قرار گیرد. در این مرحله ضروری است مطالعات و بررسی های مطلوب در خصوص مقاصد ، رسالت ، دورنما و موقعیت آتی شرکت ، برند و معروفیت ، سهم در بازار ، رشد در بازار ، کیفیت محصولات و خدمات در بازار ، مرجع و استراتژی های شرکت در بازار انجام گیرد.
تحقیق و بررسی در مورد کالاها و خدمات:
کالاها و خدمات می بایست از نظر کیفیت ، امتیازات ، مشخصات متفاوت و برجسته ، استفاده ، نرخ و هزینه ، تسهیم رتبه و جایگاه دهی ، طول عمر ، عکس و آرم و اسم تجاری مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد.
پژوهش و بررسی در مورد خریداران و مصرف کنندگان:
در این قسمت می بایست مواردی نظیر قشر اصلی خریداران و مصرف کنندگان ، اهمیت رتبه بندی خریداران و مشتریان ، داده های دموگرافی و شاخصه های روان شناسی ، استنباط و دیدگاه آن ها در خصوص کالاها یا خدمات ، رفتار مصرف کنندگان مشخص و توصیف گردد.
تجزیه و تحلیل بازار:
در این زمینه ضروری است تحقیقات مناسب در مورد مشخصه های جمعیت شناسی ، برآورد بازار هدف از نظر مصرف محصولات تولید شده و میزان خرید ، توزیع جمعیتی بازار از نظر عرضه و تقاضا ، مطالعه و شناسایی رفتار مصرف کننده ، نوع و روش زندگی اشخاص آن جامعه ، شناسایی رابط ها ، رشد بازار هدف صورت گیرد.
تحلیل و بررسی رقبا:
در این مرحله مب بایست از طریق تحقیق و تحلیل مواردی نظیر مشخصات کالاها و خدمات تازه ، توزیع جایگاه دهی و هدف گیری ، برنامه های تبلیغاتی ، فواصل زمانی تبلیغات ، سهم بازار ، هزینه های دیگر رقبا را بررسی نمایید. می بایست به طور واضح امتیازات رقابتی میان شما و دیگر شرکت های تولید کننده ، مشخصه های متمایز و برجسته ، کالاها و خدمات شما و اهمیت و ارزش این خصوصیات برای خریداران و مشتریان معین شود.
تحلیل و بررسی محیط:
منظور از تحلیل محیط بررسی موضوعاتی از قبیل چگونگی ارتباطات سیاسی با کشور بازار هدف ، نظام اقتصادی آن جامعه ، قانون و مقررات آن کشور ، تاثیرات فضا و شرایط بین المللی در بازار هدف ، آداب و مذهب و فرهنگ بازار هدف ، فناوری مسلط در کشور بازار هدف می باشد.

 

بازارشناسی دانشی نوین در حوزه ی شناسایی و بررسی مشخصه ها و خصیصه های جمعیتی ، جفرافیائی ، فرهنگی ، اقلیمی ، سیاسی ، بهداشتی ، ارتباطی ، نظامی و اقتصادی کشورهای گوناگون می باشد که به بازرگانان و تاجران قابلیت مطالعه و ارزیابی جنبه های متفاوت و گوناگون یک ناحیه را جهت به وجود آوردن ارتباطات اقتصادی می دهد.

 

 

بازاریابی

  به زبان ساده، به اعمالی که باعث انجام فعالیتی از سوی مشتری می‌شوند که برای کسب‌وکار سودمند است بازاریابی گفته می‌شود. بازاریابی همه استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی را در بر می‌گیرد که شرکت‌های مختلف با بهره برداری از آن‌ها در جهت پیدا کردن جایگاهی برای محصولات و خدمات خود در بازار و ترغیب مخاطب هدف به خرید تلاش می‌کنند.   ترکیب بازاریابی و چهار «P» بازاریابی
یکی از شناخته‌شده‌ترین عبارات بازاریابی، مفهومی با نام «Marketing Mix» است که به عباراتی مانند «آمیزه بازاریابی» یا «آمیخته بازاریابی»، «ترکیب عناصر بازاریابی» و «ترکیب بازاریابی» ترجمه شده است. این مفهوم در دنیای بازاریابی بیشتر با عنوان «چهار P» معروف است؛ چرا که نام انگلیسی هر یک از چهار مؤلفه تشکیل دهنده ترکیب بازاریابی با حرف P آغاز می‌شود. ترکیب بازاریابی از گذشته آمیزه‌ای بوده است از محصول (Product)، قیمت (Price)، ترویج (Promotion) و مکان عرضه و توزیع (Place). اساساً بازاریابی حول محور این چهار مؤلفه انجام می‌شود. در واقع، تاکتیک‌ها و کانال‌های بازاریابی همواره در حال تغییر و تحول هستند، اما این مؤلفه‌ها اصولی هستند که هرگز تغییر نمی‌کنند و تمامی اقدامات بازاریابی با محوریت آن‌ها انجام می‌شود.
البته مدل‌های دیگری (از جمله مدل هفت P) هم وجود دارد، اما همین چهار مورد برای درک نحوه کارکرد بازاریابی کفایت خواهد کرد.
حال نگاهی می‌اندازیم به تک تک این مؤلفه‌های کلیدی بازاریابی:

محصول
این همان چیزی است که کسب‌وکار به دنبال فروش آن است. محصول می‌تواند یک کالای فیزیکی باشد، یا یک سرویس (مانند مشاوره، حق اشتراک یا هر چیز مشابه دیگر). برای بازاریابی هر محصول، موارد زیر باید دقیقاً مشخص شود:
– چند نوع مختلف از محصول باید به فروش برسد؟ به عنوان مثال، یک شرکت خودروساز باید برای گروه‌های مختلف خودروهایی که می‌خواهد تولید کند برنامه ریزی داشته باشد.
– هر محصول باید چطور بسته بندی یا ارائه شود؟ مثلاً فروشنده کف‌پوش خودرو باید برای نحوه ارائه تولیدات خود تصمیم بگیرد که آیا باید در جعبه، کیف یا چیز دیگری به مشتری تحویل شوند.
– چه خدماتی برای هر محصول ارائه خواهد شد؟ مواردی مانند ضمانت محصول، روند مرجوع کردن آن و موارد مشابه باید مشخص شود.
علاوه بر این‌ها، بازاریابی می‌تواند به طراحی محصول و ویژگی‌هایی که باید داشته باشد نیز ورود کند. در واقع، بهترین عملکرد در بازاریابی در هنگامی رقم می‌خورد که گروه‌های بازاریابی با گروه‌های تولید همکاری می‌کنند.

قیمت
طبیعتاً چیزی که در اینجا موضوعیت دارد، هزینه خرید یا استفاده از محصول است. در عین حال، قیمت و مسائل مرتبط با آن برخلاف ظاهرشان موضوعات نسبتاً پیچیده‌ای هستند. از جمله موارد قابل ملاحظه در مبحث قیمت محصول عبارت‌اند از:
– چه قیمتی می‌تواند برای محصول مورد نظر منطقی باشد؟ تعیین قیمت‌های عادلانه و منطقی با توجه به هزینه‌های تولید و هزینه‌ای که مردم حاضر به پرداخت آن هستند نیازمند آنالیز بازار و تحقیق رقابتی دقیق خواهد بود.
– زمان‌بندی و سبک و سیاق اجرایی تخفیفات باید به چه ترتیبی باشد؟ در چه بازه‌های زمانی از سال یا بر اساس چه سیاست‌های تشویقی، مشتری مشمول دریافت تخفیف می‌شود؟ آیا تخفیف به صورت درصدی یا یک رقم ثابت اعمال خواهد شد؟
– آیا ارائه گزینه‌های متنوع برای پرداخت هزینه منطقی است؟ به عنوان مثال، شرکت فروشنده خودرو می‌تواند به جای دریافت کل مبلغ در همان ابتدا، گزینه‌هایی مانند لیزینگ یا پرداخت قسطی را در اختیار مشتری قرار بدهد.   ترویج
اگر یک محصول عرضه شود، اما کسی از وجود آن خبر نداشته باشد؛ از ویژگی‌ها و مزایای آن اطلاع نداشته باشد یا به آن علاقه‌ای نداشته باشد و در نتیجه به فروش نرسد، وجود یا عدم وجودش چه توفیری خواهد داشت؟ بنابراین، پس از عرضه هر محصول (یا حتی قبل از آن)، آن محصول باید ترویج و تبلیغ شود تا مردم از وجود و منافع آن اطلاع پیدا کنند. در این راستا، مواردی مانند مؤلفه‌های زیر باید مد نظر قرار داده شود:
– از کدام کانال‌ها برای ترویج و تبلیغ محصول استفاده خواهد شد؟ این کانال‌ها می‌توانند آنلاین (مثلاً شبکه‌های اجتماعی) یا آفلاین (مثل بیلبورد) باشند. ‌ترویج و تبلیغ مورد نظر در کدام مکان‌ها انجام می‌شود؟ در فضای مجازی یا حقیقی؟ در فروشگاه‌ها؟ در مراسم‌ها و رویدادهای مختلف؟
– از چه پیام و متنی باید استفاده کرد؟ چه متن و لحنی به بهترین شکل ممکن می‌تواند ماهیت و منافع محصول مورد نظر را برای مخاطب آشکار کرده و وی را به خرید ترغیب کند؟

مکان
مکان با «توزیع» محصول در ارتباط است. هدف در اینجا در دسترس قرار دادن محصول در مکان و زمانی است که مشتری خواهان آن است. به‌عبارت‌دیگر، محصول مناسب باید در مکان و زمان مناسب در دسترس مشتری قرار داشته باشد تا بتواند آن را پیدا و خریداری کند. در این راستا باید به سؤالات زیر پاسخ بدهید:
– محصول از چه طریق و از کجا توزیع خواهد شد؟ مثلاً از طریق اینترنت یا به صورت آفلاین؟
– محصول مورد نظر دقیقاً در کدام مناطق و نواحی توزیع می‌شود؟ به عنوان مثال، اگر فروشنده لباس‌های پشمی هستید، مناطقی مثل نواحی جنوبی کشور نمی‌تواند مکان مناسبی برای توزیع محصول شما باشد.    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *